jagochmittbanditgng.blogg.se

Livet-helt enkelt!

Förändringarnas vindar!

Publicerad 2015-12-08 23:58:45 i Allmänt,

Om man väntar till efter 31 december med sitt svar så tänker kommunen
inte agera arbetsförmedling!
Dettta är ett generöst erbjudande så som det är!
 
Ja så löd ett par rader från en HR-konsult?? Va fasen det nu är för ngt??
Låter som ngt dyrt och onödigt.
Antar hon är väl insatt i ämnet iaf!
 
Vad gäller ämnet då??
Jo för att göra historien kort så ska vi i natthemtjänsten vara med om en stor förändring.
Förändringen innebär att vi kommer arbeta ensamma
vissa nätter/delar av nätter beroende på
vilken enhet man kommer tillhöra.
 
Detta besked fick vi via mail innan semestern, man glömde dock önska oss trevlig sommar
vilket hade varit mer på sin plats!
Vidare i höst blev det ett möte med cheferna som skulle genomföra
förändringarna och det är nu förvirringen uppstår.
Mötena sker på 5-6 olika natthemtjänstgrupper i stan olika tider och dagar.
Man säger olika saker till oss, bemöter oss väldigt olika och dessutom
svarar olika på samma frågor.
I say what???
 
Man slår dock fast att INGEN ska behöva gå ensam där man känner sig otrygg!!
Så långt BRA!!
 
Vart i vår stad är man då trygg och vem ska avgöra det undrar jag då
i mitt stilla sinne??
Ska chefer som aldrig varit ute om nätterna sitta på sin stjärt på sitt varma,mysiga och
välmöblerade kontor och bestämma det?
Kanske dags o pallra sig ut i verkligheten , snarast!!
Själva sitter vi , när vi sitter - om vi sitter , på varsin pinnstol vid ett bord för 6
och vi är 8 , på ca 14 kvm o myser till det över en kopp kaffe
som vi så snällt salat till för att kunna ha på nätterna.
Vad är trygghet?
-Att ha en kollega som man kan bolla med då nöd uppstår.
Och nöd uppstår var så säker!!!
 
-Att kunna parkera nära portar o hus där man ska in.
Det kan man inte för du ska stå på laglig plats och där det behövs använda
egna småpengar till att betala p-avgift så du inte får böter.
Böter som kommunens egen p-lisa sätter på oss och som du själv sen får betala
ur egen ficka. Och då pratar jag inte om att man står fel för
skojsskull utan då nöden kräver o du har larm från en människa som
definitivt INTE kan vänta på att du letat efter parkering i 15-20 minuter!!
 
-Att ha en chef som bryr sig om en fastän man inte ses så ofta.
Kommenterar jag här kan det nu stå mig jävligt dyrt då denna blogg är offentlig
men om jag endast säger som så att mailsvar uteblir och
p-möte skett 3 gånger för nattpersonal i år så räcker det.
Tack för glutenfria pepparkakor och en tub ädelost!!
 
Att veta att om det händer mig något nattetid så är vi iaf två.
-Blir jag ensam jag då kan jag om jag ramlar o slår i huvudet iaf inte få hjälp
av min kollega.
För jag har ingen!!
Man kan även bli hotad av både brukare o deras anhöriga och folk man möter ute
i skummet som inte har ärliga avsikter.
I värsta fall kan man om man går ensam bli attakerad, våldtagen och hugaligen avlida på kuppen!!
Men nä just det, cheferna vet ju att vi går ensamna hem från krogen
och det är inte värre att göra det än att arbeta ensam ute i 10 timmar.
JAG GÅR INTE ENSAM HEM FRÅN KROGEN FÖRIHELVETE!!!!
 
 
-Tryggheten att vara två då larm från okända o helt nya människor kommer in är
oxå väldigt viktig.
Man vet ju faktiskt inte vad som möter en innanför lägenhetsdörren.
Idag finns det väldigt många människor som nyttjar droger och har en stor psykisk ohälsa.
 
-Tryggheten att vara två när något riktigt akut händer.
Att kunna ta hand om brukaren som far illa av sjukdom eller trauma (fysiskt o psykiskt)
medans kollegan larmar ssk el sos samt öppnar porten åt dom som
behöver komma in för att hjälpa oss då våra kunskaper o befogenheter
inte räcker till.
 
 
Listan kan göras lång o exemplen är många!
Till er som läser detta, det är era anhöriga som behöver vår hjälp nattetid det berör!
Idag är vi på vårt område 4 dubbelbemannade bilar som går helnätter men efter 1 mars är vi
2 dubbelbemannade bilar , 1 enkelbemannad bil som går helnatt och två enkelbemannade bilar som går halvnatt.
Vi täcker upp Lindö, Oxelbergen , Ljura , Klingsberg , Gamla Lasarettet och hela centrum.
Rätt mastigt faktiskt i långa perioder.
Kontentan av förändringen blir ju även att vi får arbeta flera pass än
tidigare då halvnätterna ska in på schemat oxå såklart.
Långledigheterna försvinner därmed och återhämtningen blir minimal.
En återhämtning som är nödvändig för att orka jobba nätter.
 
De sista veckorna som gått har beskedet kommit att det nu är klappat o klart, 1 mars kör
vi igång, kommunal har sagt ja o skrivit på papper.
5 från vår enhet vet att dom blir övertaliga o ska söka sig nytt jobb.
av oss andra vill dom snarast ha besked om vi vill vara med i nya organisationen.
Dom behöver som det stod att läsa - Göra en INVENTERING!!
4 kexchoklad i svinn , 14 kvar på hyllan. Chipsen tog avgångsvederlag
och red bullen är räknade o klara!
Eller vänta nu hur var det-är allt verkligen klart?
Råder ju lite delade meningar om det oxå dessvärre.
Sammanhållen information var det ju ja!
3 chefer säger si o driver på som fan o resten av cheferna säger
att deras medarbetare ska ha is i magen-att inget är klappat o klart!!
 
Jag blir tokig!!
Många mår dåligt-väldigt dåligt-sämre än vad någon annan kan fatta!
Jag är inte emot förändringar MEN jag vill dom ska leda till ngt bättre.
Kommunen tycker natthemtjänsten är dyr o vill spara pengar.
Dra in på folk och effektivisera.
Flera ärenden på varje person att utföra.
Men stop!! Ni glömde visst vi har körtid och larm!!
Äh skitsamma vi måste spara pengar!!!
Jag kör INTE för fort o riskerar böter el indraget körkort.
Jag kommer aldrig skynda mig ännu mera än vad jag gör idag inne hos brukaren för att
andra ärenden väntar.
Mitt ansikte är det sista dom ser innan dom förhoppningsvis somnar.
Min röst det sista dom hör i mörkret.
Den rösten ska vara lugnt o behaglig och inte stressad o irriterad.
 
Jag tror ni glömt bort hur ett ergonomiskt riktigt blöjbyte tar, hur lång tid man
behöver om det är liiite mer att göra än att bara byta torrt.
Ni vet-allt hamnar inte heller i en blöja.
Dom flesta av er har ju faktiskt haft småbarn o sett vilket elände det faktiskt kan bli.
Då väger en bebis bara 3-9 kg,,,typ o går och hålla lätt o smidigt.
Dessutom finns det ju alltid full utrustning för att kunna göra ett blöjbyte.
Arbetsställe i fullhöjd för ryggen, tvål, tvättlappar, handdukar att torka med , rena underkläder o nattkläder och rena
lakan att bädda snyggt o prydligt.
Ja ni som jobbat vet vad jag menar!
 
Snälla Norrköpings kommun, vi som jobbar natt, som valt det av egen fri vilja trots att det sliter
på våra kroppar o hälsoriskerna ökar vi ber er TÄNK OM!
Jag tror mig veta att vinsten kommer utebli på mer än ett plan.
Sorgligast är alla dom yngre medarbetarna som får flytta på sig-hemtjänsten kommer bestå av mig 38 år o alla som är något äldre.
Våra 25 åringar som nyss fått fast- puts väck välling säck.
Dom kommer ju knappast tillbaka om 2-5 år då flera går i pension, dom är
förlorade och generationsskiftet blir to big.
Men vad vet jag?
Ingen högskoleutbildning och lågavlönad!!
Men en sak är säker- JAG ÄLSKAR MITT JOBB
(men jag vet i fan om jag pallar ensamarbete)
 
Tack o godnatt-detta inlägg kunde blivit ännu längre men jag nöjer mig här!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Banditmorsan

35 årig, mamma till 4, sambo!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela